29 Nisan 2011 Cuma

Spor için en uygun saat hangisi?

Spora başlayan tüm gençlerimizin aklından mutlaka profesyonel birer yıldız olmak geçmektedir. Profesyonel sporcu olabilmek için birçok şartın bir araya gelmesi şarttır.

İyi bir sporcu olabilmek, branşa uygun fiziksel özelliklere sahip olmayı gerektirir, her branşın kendine özgü incelikleri vardır. İlgilenilen branşa sadece fiziksel olarak değil psikolojik olarak da uygun olmak önem taşımaktadır. Uygun sporcu adayının performansını sürdürebilmesi için beslenme ve dinlenme konularında bilimsel programlara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu şartların haricinde sporcu adayının yeteneklerinin de üst düzeyde olması gerekmektedir. Tüm bu özellikleri bünyesinde barındıran sporcu adayının ihtiyacına cevap verebilecek tesislerde, yeterli saatlerde ve ehil kişiler tarafından antrene edilmesi en önemli konudur.

Yukarıdaki koşulların bir araya getirilmesi ve profesyonel sporcular yetiştirilmesi başlıbaşına bir organizasyondur, oysa bizim en önemli misyonumuz sporu tabana yaymak ve spor kültürünü gençlerimize aşılamaktır. 4 – 7 yaş aralığındaki çocuklarımızı cimnastik branşına yönlendirerek kaslarının ve iskelet sisteminin gelişimi sağlamak gerekmektedir. Motor sistemi gelişen ve dengeli hareket etmeyi öğrenen bu genç vücutlar her spor branşında başarıya daha yakın olacaklardır.

8 – 12 yaş arası çocuklarımızı ilgi duydukları ve fiziksel özelliklerinin uygun olduğu cimnastik, yüzme, atletizm, voleybol, basketbol, hentbol, bisiklet, tenis, yelken gibi branşlara yönlendirebiliriz. 12 – 35 yaş aralığındaysa ilgi duyulan her türlü sporu bilinçli ve yetkin çalıştırıcılar gözetiminde yapmakta hiçbir sakınca yoktur.

35 yaş sonrasında insanlar genellikle gençlik yıllarında yaptıkları spor branşlarına devam etme gayreti göstermektedirler. Bu dönemlerde başlayan fiziksel performans azalmasına son derece dikkat edilerek yapılan sporun dozajı düşürülmelidir. Artık önemli olan sportif performansın geliştirilmesi değil vücut sağlığının korunmasıdır. Çok başarılı profesyonel sporculardan bazıları 40 yaş civarına kadar performanslarını sürdürebilmektedirler. Ancak bu yaşlardan sonra yapılacak en faydalı spor türü tempolu yürüyüşler ve vücut ağırlığı ile yapılan kültür fizik hareketleridir.

İnsan vücudunun spor yapmaya en elverişli olduğu saatler sabah 10 – 12 arası, akşam ise 17 – 19 arasıdır. Bu saatler dışında harcanan performans istenmeyen sakatlıklara neden olabilmektedir. Örneğin vücudumuzun dinlenme saati olan gece 23 den sonra bir halı saha futbol maçı oynamak her türlü riske açık olmak anlamına gelmektedir. İyi ısınmadan ve vücudu hazırlamadan yapılan spor her türlü kas ve iskelet sistemi sakatlığına yol açabileceği gibi kalp rahatsızlıklarının da ortaya çıkmasına sebep olabilmektedir. Sağlık için spor yaparken sağlığımızı gerçekten koruyabilmek için mutlaka uzmanların tavsiyelerine uymalıyız. Sağlık ve spor dolu günler dilerim.